Juan Herrero torna a Catalunya després de 18 anys als Estats Units assegurant que “Trump ha traspassat totes les línies vermelles”
Després de gairebé vint anys vivint als Estats Units i més d’una dècada com a professor a la Universitat de Colorado, Boulder, Juan Herrero ha decidit fer les maletes i tornar a Catalunya. La seva història és la d’un home que va marxar a l’altra banda de l’Atlàntic buscant oportunitats professionals i que, amb el temps, ha vist com la societat nord-americana canviava fins a esdevenir, en paraules seves, “un país on l’autoritarisme i la por s’han fet presents a la vida quotidiana”.
De Sant Andreu de la Barca a Colorado: un somni acadèmic
Juan Herrero, originari de Sant Andreu de la Barca i antic col·laborador de Ràdio Sant Andreu, va marxar als Estats Units fa 18 anys atret per les oportunitats laborals que el sistema universitari nord-americà oferia. “Sempre havia volgut ser professor universitari. A Espanya, en aquell moment, era molt difícil aconseguir una plaça estable. En canvi, als Estats Units hi havia una gran demanda d’especialistes en llengua i literatura espanyola”, recorda.
Després d’una estada prèvia a Boston amb una beca de doctorat, va aconseguir una plaça a la Universitat de Colorado, Boulder, on ha desenvolupat una carrera acadèmica sòlida i reconeguda. “Tenia una feina que m’encantava, un bon sou i una vida professional més que consolidada. Res feia pensar que un dia decidiria tornar”, admet.
“Trump ha estat la gota que ha fet vessar el got”
Tot i l’estabilitat professional, Herrero explica que feia anys que s’anava plantejant el retorn. La victòria de Donald Trump a les eleccions del 2016 i el seu estil de govern van accelerar una decisió que s’ha materialitzat ara.
“Trump no m’ha fet tornar, però ha estat la gota final. Els primers quatre anys ja van ser molt dolents, eclipsats només per la pandèmia. Però quan un president intenta fer un cop d’estat, quan manipula el seu partit fins a convertir-lo en una eina personalista, quan elimina qualsevol oposició interna… això és molt greu. Estem parlant d’un estat que ja té trets feixistes”, denuncia Herrero.
Segons el professor, la societat nord-americana ha anat normalitzant aquesta situació. “La política s’ha convertit en un espectacle. La gent oblida fàcilment. Però Trump ha mostrat la seva cara autoritària sense embuts, i una part del país l’aplaudeix. Això és el més preocupant”.
Un país marcat per la por, les armes i la divisió
Herrero també destaca altres factors que han influït en la seva decisió: la sanitat privada, la manca d’un sistema públic de pensions i, sobretot, la presència constant d’armes i la violència.
“Als Estats Units és normal que els nens facin simulacres a l’escola per si entra un tirador. Això no és una pel·lícula, és una possibilitat real. A Boulder mateix hi ha hagut tirotejos i la universitat ha hagut de regular qui pot portar armes al campus. Viure amb aquesta realitat és esgotador”, relata.
A més, denuncia pràctiques cada vegada més invasives del govern federal: “És legal que a l’aeroport et demanin el mòbil, te’l registrin i mirin tots els teus correus o xarxes socials. A més, s’ha arribat a deportar persones sense garanties ni explicacions. Hi ha una línia que s’ha traspassat des de fa temps”.
La família i el futur: un punt d’inflexió
La decisió de tornar a Catalunya no ha estat fàcil, però Herrero i la seva dona –també professora universitària– han prioritzat el benestar de les seves dues filles. “Quan tens 30 anys, viure als Estats Units pot ser una aventura. Quan en tens 50 i tens família, comences a pensar en la seguretat, en la salut, en el futur. I el futur que veia allà no m’agradava”, explica.
Ambdues filles tenen nacionalitat nord-americana, però Herrero alerta que fins i tot aquest dret està en perill: “Una de les idees de Trump és eliminar la ciutadania per naixement. És un pas més en aquesta deriva excloent, on es comença a parlar de ‘puresa’ i de qui és o no un autèntic americà”.
“El model Trump s’exporta a Europa”
Herrero també adverteix que el fenomen Trump no és exclusiu dels Estats Units. “Ser d’ultradreta està de moda. I això ho veiem a Europa amb figures com Orbán, Milei, Abascal… Trump ha creat un model de lideratge autoritari, populista i emocional que s’està escampant arreu”, assegura.
Segons ell, la joventut és especialment vulnerable a aquests discursos: “Quan un 30% dels joves diu que prefereix un líder autoritari que prengui decisions ràpides abans que una democràcia amb debats i consens, vol dir que tenim un problema greu”.
Un nou començament a Catalunya
Ara, Juan Herrero vol reprendre la seva carrera acadèmica a Catalunya i Europa, però amb una nova perspectiva. “Tornar no és fàcil, però ho fem amb la convicció que és el millor per a la família. I amb l’orgull de pertànyer a una societat on encara valorem la democràcia, els drets humans i la llibertat”, afirma.
Mentre busca noves oportunitats laborals, assegura que mantindrà els lligams amb els seus col·legues americans, però sense penedir-se de la seva decisió. “Després de 18 anys, era el moment de tornar. Ara toca començar de nou, amb la lliçó apresa”.