El festival oferirà tres propostes escèniques: “Tarsius”, sobre el suïcidi juvenil, el circ contemporani de “Teatre de paper” i l’espectacle musical amb objectes quotidians “Nozing”.
Sant Andreu de la Barca tornarà a convertir-se aquest mes de març en un punt de trobada per al teatre jove, innovador i contemporani amb la celebració de la novena edició del Festival Zero, que tindrà lloc els dies 20 i 21 de març al Teatre Núria Espert. El certamen, impulsat per Teatres en Xarxa, aposta per apropar les arts escèniques a les noves generacions amb propostes actuals, innovadores i amb temàtiques que conviden a la reflexió.
El regidor de Cultura de l’Ajuntament de Sant Andreu de la Barca, Andreu Mitjans, ha destacat la importància de consolidar una proposta cultural com aquesta al municipi. «És molt important i és un goig poder gaudir d’aquests festivals, sobretot encarats a un públic més jove, que potser és el que més costa que entri als circuits de teatre», ha explicat. Segons Mitjans, el festival també destaca per la seva aposta per temàtiques actuals: «És molt valent apostar per temes molt joves i molt actuals, i això ens fa estar molt satisfets».
El Festival Zero és una iniciativa compartida amb altres municipis catalans dins la xarxa Teatres en Xarxa, que reuneix teatres públics de proximitat amb capacitats d’entre 400 i 500 butaques. Aquesta col·laboració permet impulsar produccions i compartir programacions. «És molt important aprofitar aquestes sinergies entre teatres. Formar part d’aquesta xarxa ens permet treballar conjuntament i fer possible festivals com aquest», ha destacat Mitjans.
Per la seva banda, el tècnic de Cultura de l’Ajuntament, Ramon Ferrer, ha recordat que el festival neix amb l’objectiu d’arribar a un públic que sovint no és habitual als teatres. «Aquest festival no el vam fer per casualitat. Vam anar a buscar aquell públic que moltes vegades no sempre trobem als nostres teatres», ha explicat.
Ferrer ha subratllat que el festival aposta per espectacles amb una mirada contemporània i amb temàtiques que conviden a pensar. «Sempre hi ha una temàtica jove al darrere que et fa reflexionar i pensar en el que passa a l’escenari», ha indicat. El tècnic municipal també ha remarcat el concepte que defineix el festival: «Sempre treballem sota el paràmetre del zero: distància zero entre l’artista i el públic i distància zero amb la temàtica que es tracta».
Al llarg de les seves edicions, el Festival Zero ha presentat espectacles que posteriorment han rebut reconeixements destacats com els Premis Max o els Premis Butaca, fet que confirma la qualitat de les propostes programades.
Una inauguració amb una temàtica social punyent
La inauguració del festival serà divendres 20 de març a les 20 h amb l’espectacle “Tarsius”, una coproducció entre el Teatre Nacional de Catalunya i Teatres en Xarxa. L’obra aborda el suïcidi juvenil, una realitat especialment preocupant.
«És un tema valent que no volem evitar», ha explicat Ramon Ferrer. «Tracta sobre la principal causa de mortalitat entre els joves a Catalunya, i es presenta amb una posada en escena impecable amb sis joves actors i actrius que fan un treball fantàstic».
Segons Ferrer, el teatre també ha de ser un espai per reflexionar sobre qüestions socials. «Anem al teatre per molts motius: per crear comunitat, per divertir-nos, però també perquè ens faci pensar. Aquesta obra segur que farà reflexionar el públic».
A més de la representació, el festival també incorpora activitats de mediació amb joves. En aquest sentit, s’han organitzat trobades als instituts Montserrat Roig i El Palau, així com al CIS i a l’escola de teatre Sense Drama del Casino, amb la col·laboració de l’Associació Catalana de Prevenció del Suïcidi. «Aquestes activitats ajuden els joves a entendre millor la temàtica de l’espectacle i també els animen a venir al teatre», ha explicat Ferrer.
Doble proposta el dissabte
El dissabte 21 de març, el festival oferirà dues propostes escèniques ben diferents. A les 18.30 h es podrà veure “Teatre de paper”, de la companyia Rauxa, un espectacle de circ contemporani en petit format que combina marionetes, clown i teatre físic.
Posteriorment, a les 20 h, arribarà “Nozing” de la companyia Ual·la!, un espectacle musical i humorístic en què objectes quotidians es transformen en instruments.
Mitjans ha destacat el bon moment cultural que viu el teatre municipal. «Estem en una molt bona època, amb espectacles que estan omplint el teatre, i és un goig poder oferir una oferta cultural d’alt nivell per a Sant Andreu i per als municipis del voltant».
Cap Butaca Buida
La jornada de dissabte també coincidirà amb la iniciativa Cap Butaca Buida, una acció que promou omplir els teatres d’arreu del país. «Esperem que no només el dia 21, sinó també el 20, el Teatre Núria Espert s’ompli», ha afirmat el regidor.
El festival també manté una política de preus accessibles per facilitar l’accés al públic jove. Cada espectacle té un cost de 8 euros, mentre que l’abonament per als tres espectacles es pot adquirir per 15 euros.
«Són espectacles preferentment pensats per al públic jove, però evidentment pot venir tothom», ha remarcat Ferrer. «Són propostes singulars amb formats molt diferents: text, coreografia, humor, manipulació d’objectes o música».
Mirant cap al futur
Amb la novena edició, el Festival Zero ja mira cap al futur. «Ja tenim la temàtica de l’edició del 2027, però encara no la podem revelar», ha avançat Ferrer. Per la seva banda, Mitjans ha assegurat que la desena edició «serà una celebració important».
El Festival Zero forma part de la Temporada d’Arts Escèniques Gener–Maig 2026 del Teatre Núria Espert.








