Les estafes telefòniques, digitals i presencials continuen augmentant i afecten especialment les persones grans, tot i que cada vegada hi ha més casos que també impliquen persones joves.
Davant d’aquesta situació, l’Ajuntament de Sant Andreu de la Barca, a través de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), organitza el pròxim dijous 12 de març una xerrada informativa sobre estafes al Casal de la Gent Gran Maria Aurèlia Capmany, a partir de les 17:30 h hores.
L’activitat s’emmarca en les iniciatives del Dia Mundial del Consumidor, que se celebra el 15 de març, i té com a objectiu informar la ciutadania sobre els principals tipus de fraus i donar eines per evitar-los.
El tècnic de l’OMIC de Sant Andreu de la Barca, Iván Zabal, ha explicat que aquesta temàtica s’ha escollit perquè “últimament el tema de les estafes està pujant molt i rebem bastantes consultes i reclamacions en aquest sentit”. Per això, la xerrada servirà per explicar amb detall els enganys més habituals i oferir recomanacions pràctiques.
Les estafes digitals, cada vegada més habituals
Segons Zabal, el tipus d’estafa ha evolucionat en els últims anys a causa de l’ús generalitzat de la tecnologia. “Abans, quan no hi havia tanta tecnologia, les estafes eren més presencials. Ara, amb telèfons, internet o mòbils, ja no és només presencial, sinó que pot ser per qualsevol altra via”, ha assenyalat.
Actualment, un dels fraus més habituals és l’enviament de SMS o correus electrònics que es fan passar per bancs o empreses de missatgeria, sovint relacionats amb compres per internet. Els estafadors envien missatges advertint que un paquet està bloquejat o que cal confirmar dades bancàries, amb l’objectiu que la víctima cliqui un enllaç fraudulent.
També s’han detectat casos en què els delinqüents falsegen números de telèfon o missatges perquè semblin procedents d’entitats bancàries, fet que dificulta detectar l’engany.
La gent gran, un col·lectiu especialment vulnerable
Tot i que qualsevol persona pot ser víctima d’una estafa, la gent gran és un dels col·lectius més afectats. “És un dels sectors més vulnerables perquè tenen menys informació o menys coneixement en temes informàtics”, explica el tècnic de l’OMIC.
Malgrat això, Zabal recorda que els enganys poden afectar tothom. De fet, assegura que a l’oficina també reben consultes de persones joves que han estat víctimes d’aquest tipus de fraus.
Pressa i pressió, els principals senyals d’alerta
Entre els errors més habituals que cometen les víctimes hi ha confiar en el missatge o en la persona que contacta amb elles i actuar amb presses. “Moltes estafes juguen amb la urgència: et diuen que has de signar ara o que si no acceptes l’oferta en aquell moment la perdràs”, explica.
En el cas de visites a domicili, encara es detecten situacions com la del fals revisor del gas o empreses que ofereixen proves d’aparells com purificadors d’aigua i intenten vendre productes amb pressió comercial.
Per evitar aquests enganys, l’OMIC recomana no signar cap document de manera immediata, demanar sempre una còpia del contracte i revisar-lo amb calma abans de prendre qualsevol decisió.
Denunciar sempre l’estafa
Quan una persona és víctima d’un frau, el primer pas és presentar una denúncia als Mossos d’Esquadra i contactar amb el banc al més aviat possible per intentar bloquejar l’operació.
Segons Zabal, és important perdre la por o la vergonya a denunciar. “Qualsevol persona pot caure en una estafa. Amb les presses o la confiança és fàcil que ens enganyin”, explica.
Jornada informativa al carrer
A més de la xerrada de la tarda, el mateix 12 de març al matí l’OMIC instal·larà una carpa informativa a la plaça Federico García Lorca, prop del Teatre Núria Espert, on es repartirà informació i es resoldran dubtes sobre drets dels consumidors.
La sessió del Casal de la Gent Gran Maria Aurèlia Capmany estarà oberta a tota la ciutadania, que podrà plantejar preguntes i conèixer de primera mà els principals consells per evitar fraus.
Entre les recomanacions bàsiques, els experts insisteixen en no clicar en enllaços sospitosos, no facilitar dades personals o bancàries i confirmar sempre qualsevol comunicació amb l’empresa corresponent. L’objectiu, segons l’OMIC, és que la ciutadania disposi d’eines per detectar els enganys i actuar amb més seguretat davant situacions sospitoses.





