Amb més de 37 anys d’experiència al capdavant d’una empresa familiar del sector tèxtil, Frederic Cardús ha estat escollit nou president de PIMEC Comerç al Baix Llobregat i l’Hospitalet.
Amb un llarg recorregut en la defensa del comerç local i una trajectòria de més d’una dècada liderant l’Agrupació de Comerç i Serveis de Sant Andreu de la Barca, Cardús afronta aquesta nova etapa amb determinació i una visió clara: posar en valor el comerç de proximitat com a eix vertebrador del territori.
“És una nova etapa que encaro amb molta il·lusió”, afirma Cardús, qui ja havia estat vicepresident del mateix consell territorial. El nou president representa una xarxa de 23 associacions comercials que agrupa prop de 1.500 empreses repartides entre els 30 municipis del Baix Llobregat i l’Hospitalet. “És un comerç divers, arrelat i clau per al dinamisme econòmic i social del territori”, ha destacat a l’entrevista a Ràdio Sant Andreu.
Un sector amb reptes estructurals
En la seva entrevista com a president, Cardús ha repassat els principals reptes que afecten el sector: la digitalització, els nous hàbits de consum, la desertització comercial i el relleu generacional. “El comerç ha estat sempre resilient”, assegura. “Als anys 80 ens van parlar d’especialització, després de professionalització, centres comercials a cel obert i ara estem immersos en la digitalització forçada i la lluita contra la pèrdua de comerç en els nuclis urbans.”
En aquest sentit, ha recordat com la pandèmia va posar de manifest la importància del comerç de proximitat: “Sense ell, moltes comunitats haurien quedat desateses.” També ha assenyalat les dificultats actuals, com l’impacte de grans superfícies, la liberalització dels horaris comercials o la desaparició d’establiments essencials en municipis petits, com ara botigues de roba infantil a Sant Andreu de la Barca.
Pensar en petit per fer grans coses
Fidel a una filosofia pragmàtica, Cardús ha parafrasejatel president de PIMEC, qui sovint diu que “cal pensar en petit per fer grans coses”. Aquesta màxima, segons ell, és especialment rellevant per entendre com les polítiques comercials han de començar des de la base: “Cada municipi té la seva realitat, i cal una estratègia general, sí, però també una resposta quirúrgica per a cada cas concret.”
És per això que aposta per un model de treball en xarxa entre associacions comercials, ajuntaments i PIMEC per desenvolupar projectes ajustats a les necessitats de cada població. A través de convenis i col·laboracions amb institucions com el CECAM o la Diputació de Barcelona, es vol fomentar un teixit comercial fort, adaptat als temps i, sobretot, útil per a la ciutadania.
Mirant cap al futur
Cardús també ha volgut reconèixer la feina del seu predecessor, Joaquín Ponce, de qui assegura que “ha deixat una base sòlida” i que continuarà col·laborant amb l’equip. Ara, el nou president vol continuar i ampliar els projectes estratègics en marxa, amb un focus clar: enfortir la identitat del comerç local en un entorn canviant.
Amb la mirada posada en el futur —i arrelat a la seva experiència com a comerciant de tercera generació— Frederic Cardús confia en la capacitat del comerç de proximitat per reinventar-se una vegada més: “Hem superat moltes etapes difícils. Ara toca consolidar els avenços i donar resposta als nous reptes amb innovació, cohesió i proximitat.”